Znasz powiedzenie: Jak Cię widzą tak Cię piszą? Porzekadło stare jak świat, ale w dobie Internetu i social mediów nabrało jeszcze bardziej na znaczeniu. Zwłaszcza w biznesie!
Każdy Klient kupuje oczami, wybiera produkty, który czymś przykuły jego uwagę. Podobnie jest z usługami. Klient wybierze firmę, która bardziej budzi jego zaufanie. Jak takie zaufanie zbudować?
Dobrze zaprojektowana identyfikacja graficzna marki mówi o Twojej firmie więcej niż Ci się wydaje. Świadczy nie tylko o firmie, ale również o jej wartościach czy misji. Dzisiaj w dobie social mediów i Internetu spójna identyfikacja to podstawa. Dlatego warto powierzyć jej tworzenie specjalistom.
Co to jest identyfikacja wizualna?
Cóż, na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi.
Prowadząc różne biznesy, potrzebujemy różnego systemu identyfikacji wizualnej. Jednak najogólniej można określić, że identyfikacja wizualna to narzędzie, którym kształtuje się wizerunek i kreuje się wrażenie za pomocą poszczególnych elementów graficznych swojej marki.
Może to brzmi dosyć skomplikowanie, ale tak naprawdę to wszystko to co widzi Twój Klient – czyli:
- znak graficzny (logo)
- zestaw kolorów opracowanych dla marki, które firma będzie umieszczać we wszelkich materiałach wizualnych
- typografia (kroje pisma), które mają być używane we wspomnianych wyżej materiałach
- materiały promocyjne drukowane (wizytówki, papier firmowy, koperty, teczki, ulotki)
- funkcjonujące w przestrzeni Internetu istotne są grafiki na social media, czyli obrazy postów (grafiki na Facebook’a, grafiki na Instagram, grafiki na LinkedIn).
Dlaczego warto posiadać księgę znaku?
Księga znaku to nic innego jak dokładna “instrukcja obsługi” Twojego logo oraz systemu identyfikacji wizualnej marki. Powinna zawierać opis logotypu, dopuszczalne barwy i wersje logo, pole ochronne znaku, dopuszczalne barwy marki, nazwy fontów użytych w kreacji oraz ich wersje.
Można powiedzieć, że księga znaku jest „strażnikiem” spójności wizerunku marki. Dobrze przygotowana księga jest bardzo ważna dla każdego grafika, który będzie przygotowywał materiały graficzne danej firmy. Bo dzięki temu wszystko będzie spójne.
Po co Ci logo?
Logo składa się ze znaku graficznego, czyli sygnetu oraz informacji tekstowej – logotypu. Razem sygnet i logotyp składają się na wizualną komunikację brandu. Co ciekawe, logo może składać się z samego sygnetu lub samej informacji tekstowej.
A teraz odpowiedź na pytanie. Zamknij oczy i pomyśl sobie o jakiejkolwiek marce samochodu. A teraz zastanów się, czy jak myślałeś o tej marce to widziałeś znaczek auta czy sam samochód (jego kolor/kształt itp). Założę się, że w Twojej głowie pojawił się znaczek 🙂
Tym właśnie jest logo – to “twarz” Twojej marki i to właśnie z nim kojarzymy markę, do niego przywiązujemy się najbardziej. Dobrze zaprojektowane logo przyciąga uwagę i sprawia, że na jego widok nasuwają się konkretne skojarzenia – a przede wszystkim jest ponadczasowe.
Najlepszym przykładem jest logo Coca Coli, które powstało w 1887 roku. Od tego czasu przeszło kilka drobnych zmian, które na pierwszy rzut oka są praktycznie niewidoczne! Ten “znaczek” ma już ponad 13o lat, a nadal wygląda świetnie! Jedynie w 1890 logo przeszło nieco większą metamorfozę, widoczną w literze „C”, jednak przetrwało jedynie rok i powróciło do swojej poprzedniej wersji.
Kolory Twojej marki – czy są ważne?
Może Ci się wydawać, że kolory np. w logo czy reklamie nie mają żadnego znaczenia. Jednak nic bardziej mylnego. Słyszałeś/aś o psychologi kolorów w marketingu? Jeśli nie, koniecznie zajrzyj na nasz inny artykuł TUTAJ i koniecznie poczytaj więcej!
Kolory mają ogromną moc i znaczenie, dlatego są tak ważną część identyfikacji wizualnej. Możesz nam wierzyć lub nie, ale kolory wpływają na nasze decyzje zakupowe, determinują zachowania konsumenta i wywołują określone zachowania budząc odpowiednie emocje. Przykładów jest wiele, dlatego warto zapoznać się z tym, co dane kolory oznaczają.Wskakuj na nasz artykuł i poznaj te zasady.
Typografia firmowa i kroje pisma – czy mają znaczenie?
Bardzo istotna w identyfikacji jest również typografia.
Dobrze dobrany krój pisma na witrynie internetowej oraz materiałach reklamowych pozwala konsumentom zrozumieć przekaz marketingowy i wpływa na świadomość brandu. Czy wiesz, że są np. fonty (czcionki), które ułatwiają czytanie?
Kroje pisma oddają charakter Twojej firmy – i tak np. symetryczne czcionki bezszeryfowe sugerują nowoczesność i otwartość marki. Z kolei szeryfowy font będzie odpowiedni dla firm sprzedających przedmioty luksusowe, a czcionki symulujące pismo odręczne będą dobre dla firm, które produkty kierują do kobiet.
Grafiki na social media
Grafiki tworzone na potrzeby social mediów powinny być spójne z tym wszystkim co opisaliśmy wyżej. Grafiki na Facebook czy Instagram powinny być spójne i jeszcze dobitniej podkreślić idee stojące za brandem.
Nie możemy pozwolić by były w nich używane inne kolor czy fonty (czcionki). I choć może wydawać Ci się, że to nie ma znaczenie, bo przecież nikt na to nie zwraca uwagi, to rozczarujemy Cię. Ludzie zwracają na to uwagę, nawet nieświadomie.
Druki firmowe – czy mają sens?
Druki firmowe, czyli wszelka papeteria, wizytowki, ulotki, notesy, banery to istotna część kreowania wizerunku firmy, która jest wręcz niezbędna. I choć wiele osób uważa, że wizytówki tradycyjne to przeżytek, nasze doświadczenie pokazuje zupełnie coś innego. Ważne jest również to, by materiały te były starannie przygotowane, a ich wydruk był naprawdę dobrej jakość. W końcu pierwsze wrażenie robi się tylko raz!
Jeśli mowa o identyfikacji wizualnej można również wspomnieć o takich “drobiazgach” jak oznakowaniu środków transportu czy odzieży roboczej pracowników – to również świetna forma darmowej reklamy.
Po co Ci identyfikacja wizualna?
Jeśli zależy Ci na tym, by Twoja marka była rozpoznawalna i wyróżniała się wśród konkurencji a przede wszystkim zachęcała nowych klientów do zainteresowania się Twoją ofertą to należy potraktować stworzenie identyfikacji wizualnej jako element strategiczny firmy.
Odpowiednia identyfikacja to inwestycja, która szybko się zwróci i latami będzie pomagać Ci w budowie Twojej marki.
Dodaj komentarz