Kolory mają ogromną moc i znaczenie, dlatego są tak ważną część identyfikacji wizualnej. Możesz nam wierzyć lub nie, ale kolory wpływają na nasze decyzje zakupowe, determinują zachowania konsumenta i wywołują określone zachowania budząc odpowiednie emocje. Przykładów jest wiele, dlatego warto zapoznać się z tym, co dane kolory oznaczają.Wskakuj na nasz artykuł i poznaj te zasady.
Typografia firmowa i kroje pisma – czy mają znaczenie?
Bardzo istotna w identyfikacji jest również typografia.
Dobrze dobrany krój pisma na witrynie internetowej oraz materiałach reklamowych pozwala konsumentom zrozumieć przekaz marketingowy i wpływa na świadomość brandu. Czy wiesz, że są np. fonty (czcionki), które ułatwiają czytanie?
Kroje pisma oddają charakter Twojej firmy – i tak np. symetryczne czcionki bezszeryfowe sugerują nowoczesność i otwartość marki. Z kolei szeryfowy font będzie odpowiedni dla firm sprzedających przedmioty luksusowe, a czcionki symulujące pismo odręczne będą dobre dla firm, które produkty kierują do kobiet.
Grafiki na social media
Grafiki tworzone na potrzeby social mediów powinny być spójne z tym wszystkim co opisaliśmy wyżej. Grafiki na Facebook czy Instagram powinny być spójne i jeszcze dobitniej podkreślić idee stojące za brandem.
Nie możemy pozwolić by były w nich używane inne kolor czy fonty (czcionki). I choć może wydawać Ci się, że to nie ma znaczenie, bo przecież nikt na to nie zwraca uwagi, to rozczarujemy Cię. Ludzie zwracają na to uwagę, nawet nieświadomie.
Druki firmowe – czy mają sens?
Druki firmowe, czyli wszelka papeteria, wizytowki, ulotki, notesy, banery to istotna część kreowania wizerunku firmy, która jest wręcz niezbędna. I choć wiele osób uważa, że wizytówki tradycyjne to przeżytek, nasze doświadczenie pokazuje zupełnie coś innego. Ważne jest również to, by materiały te były starannie przygotowane, a ich wydruk był naprawdę dobrej jakość. W końcu pierwsze wrażenie robi się tylko raz!
Jeśli mowa o identyfikacji wizualnej można również wspomnieć o takich “drobiazgach” jak oznakowaniu środków transportu czy odzieży roboczej pracowników – to również świetna forma darmowej reklamy.
Po co Ci identyfikacja wizualna?
Jeśli zależy Ci na tym, by Twoja marka była rozpoznawalna i wyróżniała się wśród konkurencji a przede wszystkim zachęcała nowych klientów do zainteresowania się Twoją ofertą to należy potraktować stworzenie identyfikacji wizualnej jako element strategiczny firmy.
Odpowiednia identyfikacja to inwestycja, która szybko się zwróci i latami będzie pomagać Ci w budowie Twojej marki.
Kolory w marketingu – jaką rolę odgrywają?
Kolory mają wielką moc i choć często nie zwracamy na to uwagi z ich pomocą można zdziałać cuda!
Dlatego jeśli jesteś na początku swojej drogi jako przedsiębiorca warto byś poświęcił kilka minut na przeczytanie tego artykułu 🙂
Czy wiesz, że dzięki odpowiedniemu wykorzystaniu kolorów możesz wpłynąć na emocje klientów, ich samopoczucie, a finalnie na ich decyzje zakupowe?
Kolor nie tylko przyciąga uwagę Klienta, ale tworzy różne skojarzenia, a jego psychologiczny wpływ potwierdzono wieloma badaniami i statystykami.
Psychologia koloru to nauka o tym, jak kolory wpływają na ludzkie emocje i zachowania. Mówi o tym, w jaki sposób ludzie reagujemy na kolory. Oczywiście wszystko jest względne i tak również jest z kolorem. Nie mniej jednak pewne jest to, że kolor ma realny wpływ na naszą percepcję.
Stworzenie dobrej identyfikacji wizualnej marki wymaga używania konkretnych kolorów – w tym również przy tworzeniu projektów graficznych produktów, opakowań, reklam i witryn internetowych.
Dobry projekt graficzny przewiduje również różnice kulturowe w sposobie postrzegania kolorów.
Możesz zapytać, ale jak to – przecież kolor to kolor, jak może być różnie postrzegany.
Poniżej kilka ciekawostek odnośnie tego jak w różnych kulturach kolor ma inne znaczenie, niż to które mu zapewne przypisujesz 🙂
Dla większości kultur, kolor żółty ma wesołe, optymistyczne znaczenie, kojarzy się ze słońcem, ciepłem. Jednak w Chinach i krajach Azjatyckich może mieć skojarzenia wulgarne i niekorzystne – (łatwo domyślić się dlaczego 🙂 )
Biel dla nas symbolizuje czystość i jest często używana do brandingu ślubnego. Natomiast w Japonii, Indiach, Chinach, Korei i na Bliskim Wschodzie biel to kolor żałoby – gdzie u nas kolorem żałobnym jest czerń.
I co? Nadal uważasz, że kolor to to tylko kolor i wszędzie ma takie samo postrzeganie?
Dobór kolorów w brandingu i ich znaczenie
Możesz wierzyć nam na słowo, że właściwy dobór kolorów w identyfikacji wizualnej jest naprawdę bardzo ważne. Na podstawie wielu badań psychologicznych i socjologicznych, wyznaczono zespoły określeń, które najczęściej kojarzą się z poszczególnymi kolorami. Są to uniwersalne cechy, które nam grafiką pozwalają na dobór odpowiednich barw w naszych projektach.
A teraz przejdziemy do konkretów.
KOLOR NIEBIESKI (I JEGO ODCIENIE)
Wg badań kolor niebieski kojarzy się ze stabilnością, harmonią, spokojem i zaufaniem. Niczym niebieska woda daje poczucie przejrzystości, a więc kojarzy się również z poczuciem bezpieczeństwa.
Te wszystkie cechy powodują, że kolor niebieski (w różnych odcieniach) chętnie wykorzystywany jest w branżach ubezpieczeniowych, finansowych czy marketingowych. Kojarzony jest również czystością i świeżością, więc chętnie sięgają po niego fimy produktów higienicznych i kosmetycznych.
Z drugiej zaś strony, kolor niebieski może również wzbudzić negatywne skojarzenia takie jak depresja, i może wywoływać uczucie chłodu. Dodatkowo jak pokazały badania, kolor ten może sprzyjać obniżaniu apetytu. Dlatego nie zaleca się go używać do promowania żywności.
Co ważne, kolor niebieski jest stosunkowo uniwersalna, ponieważ jest wybierana zarówno przez mężczyzn, jak i kobiety.
KOLOR ZIELONY (I JEGO ODCIENIE)
Wg badań kolor zielony kojarzy się z oznaką płodności, życia i rozwoju. Rozbudza emocje związane ze wzrostem i naturą.
Jest kolorem, który przywodzi na myśl nadzieję, rozsądek oraz poczucie hojności i dostatku. Przy projektowaniu graficznym kolor zielony używany jest, kiedy chcesz poinformować, że masz rację i wybierasz właściwy kurs 🙂
Ciekawe może Ci się wydać zatem, że kolor ten często stosowany jest do oznaczania „bezpiecznych” przycisków na projektach witryn internetowych.
Oczywiście kolor zielony wykorzystywany jest bardzo często w branżach związanych z ekologią. Dzieje się tak, ponieważ kolor ten oznacza połączenie z naturą lub przyjazne dla środowiska praktyki biznesowe. Jeśli chcesz wywołać uczucia związane ze zdrowiem, spokojem i radością, kolor zielony (i jego różne odcienie) będzie dla Ciebie więc idealnym wyborem.
KOLOR CZERWONY
Barwa czerwona to kolor niebezpieczeństwa i wojny, ale zarazem emocji, pasji, ale także intensywności i ognia. Jedni kochają inni nienawidzą.
Jest to jeden z tych kolorów, który zawiera w sobie ogromne bogactwo znaczenia i nastrojów.
W zależności od zmieniających się tonów i nasycenia tego koloru, projektanci mogą zdecydować się na użycie go do wyrażania miłości i pasji lub do reprezentowania niebezpieczeństwa i strachu.
To kolor powszechny w miłości i sensualizmie. Czerwony najczęściej i w najkrótszym czasie skupia uwagę.
Mobilizuje do podejmowania decyzji, nic więc dziwnego, że często wybiera się go do oznaczania promocji, wyprzedaży i ofert specjalnych.
Co może Cię zaskoczyć, w rzeczywisty sposób może przyczynić się do wzrostu pulsu, ciśnienia krwi i przyspieszenia oddechu.
KOLOR ŻÓŁTY (I JEGO ODCIENIE)
Kolor żółty najczęściej kojarzony jest z ciepłem, słońcem i szczęściem, dlatego żółte barwy mogą być z powodzeniem wykorzystywane w branży turystycznej.
Nie bez powodu żółty kolor jest stosowany na znakach drogowych. Jest to kolor ostrzegawczy, zawsze przyciąga wzrok.
Dlatego też kolor ten świetnie sprawdzi się w elementach na stronie, projektach, które mają za zadanie zachęcić do działania i przyciągnąć uwagę konsumenta. Kolor żółty może być stosowany do podkreślenia ciekawej oferty, takiej jak np. promocja.
Co ciekawe kolor żółty jest jednym z najbardziej kontrowersyjnych kolorów, bo z jednej strony kojarzy się z ciepłem, radością i młodością i jest lubianym kolorem to z drugiej zaś strony, na wiele osób działa irytująco i wzbudza niepokój.
KOLOR FIOLETOWY (I JEGO ODCIENIE)
Kolor fioletowy kojarzony z bogactwem, luksusem oraz szlachetnością. Zdecydowanie symbolizuje ekskluzywność i prestiż, ale kojarzy się również z radością i energią. Jest to kolor dosyć unikatowy, stosowany niezbyt często. Jest też kojarzony z pomysłowością, kreatywnością i innowacją. Fioletowy jest kolorem wyróżniającym się, a u odbiorcy poprawia koncentrację i pozytywnie wpływa na nastrój. Z drugiej strony jednak, długotrwały kontakt z kolorem fioletowym może działać przygnębiająco. Kolor ten często stosuje się w branżach artystycznych, bądź zajmujących się wystrojem wnętrz. Jest kolorem eleganckim i luksusowym, a kojarzony również z kobiecym wdziękiem świetnie sprawdzi się przy produktach skierowanych do kobiet.
KOLOR CZARNY
Jeden z najczęściej wybieranych kolorów jako “ulubiony”, dlatego czarny jest bardzo wyjątkową barwą. Czasem kojarzony z nieszczęściem lub śmiercią (kolor żałoby w Polsce), jest również kolorem pełnym elegancji, luksusu i wyrafinowania. Ten kolor zdecydowanie buduje autorytet u odbiorcy. Z pewnością jest kolorem uniwersalnym i ponadczasowym.
Czarny kolor podkreśli stylowość i elegancję produktów. Idealnie sprawdzi się w markach o charakterze luksusowym, np. w branży odzieżowej, biżuteryjnej lub samochodowej.
Ma za zadanie informować o wysokiej jakości produktów i usług, a w oczach klienta marka będzie postrzegana jako oferująca skuteczne i sprawdzone rozwiązania.
Ciekawostką może być fakt, że tego koloru unikamy jako przyciski “call to action”
Obecnie stale rośnie zainteresowanie tematyką psychologii koloru – zwłaszcza w marketingu, jednak mimo wszystko wciąż wiele pytań pozostaje wciąż bez odpowiedzi. Czy kolory mają wpływ na produktywność? Istnieje gama kolorystyczna, która może złagodzić stany lękowe? Czy określone typy osobowości preferują określone kolory? I wiele wiele innych. Tematyka ta będzie pewnie badana przez kolejne lata, a my z ciekawością czekamy na dalsze informacje w tym zakresie.
Dodaj komentarz